måndag 4 april 2011

Puuuuuuuuuuuuuuuh!

Måndag med djupt hängande ögonlock. Helgen var intensiv, milt uttryckt. Stella'a back in town, i eget rum i Vasa City. Fast lördagsdygnet tillbringade hon med farfar.

Eftersom jag känner mitt ansvar för att Stella ska få vederbörlig känsla för kultur, gick vi till huset med samma namn. Där visas just nu fotografen Gregory Crewdsons bilder. Fantastiska, tycker jag och Stella höll förstås med.

Foto i all ära, men det som inspirerar mig mest är egentligen musik och måleri. Och en av mina stora favvisar är den amerikanske konstnären Edward Hopper. Uppenbarligen är han även Crewdsons favorit.

De stora fotografierna är rena hyllningarna till Hoppers måleri. Den där märkliga stämningen av att allt har varit samtidigt som inget har hänt. En öppen bildörr, en tänd taklampa, blinkande trafikljus, en ensam kvinna i ett motellrum. Tomt och övergivet. En känsla av vax och förstelning.

Stella ville gärna klappa bebisen som sov på motellsängen på en av bilderna. Fast man får ju inte röra utställningsföremålen i kultursfären. Men ta er till Kulturhuset och inta Crewdsons bilder. Gå nära, kolla ljuset, drick detaljerna. Och missa sen för allt i världen inte Hopper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar