onsdag 26 januari 2011

Född fri

Visst, det kanske är gubbigt och grumpy att inte vilja vara med på Facebook. Men det är också en mänsklig rättighet att slippa. Jag behöver inte heller ha mobiltelefon om jag inte vill. Eller bil. Inte måste jag låta bli kött om jag föredrar det framför bönor. Och om jag inte vill skölja ur varje mjölkpaket för återvinning så slipper jag.

För jag är en fri människa. En fri själ och ande. Inte bunden av och till någon. Såg på Veckans brott igår kväll där nån kommissarie påpekade att det inte är nåt brott att dra och sen hålla sig undan. Av dom 7 000 försvinnanden som inträffade förra året återstod bara knappt trehundra vid årets slut. Alla andra hade "kommit till rätta". Vill jag dra så gör jag alltså det. Fysiskt såväl som psykiskt. Man må efterlysa mig om man vill, men sätta dit mig kan man inte.

Nu har jag inga planer på att dra för tillfället. Men tanken att vara född fri och också leva så är tilltalande. Att slippa formpressas av förväntningar och dogmer. Att vara självbestämmande i en tid av kollektivmarscherande i individualismens namn. Aldrig att tillvaron har varit mer konform än idag. Aldrig att kraven på att passa in och gå i takt har varit större. Visst, formellt får jag göra och tycka vad jag vill. Men är det fel måste jag ta konsekvenserna. Frihet? Jo, man tackar!

Ett sätt att kränga sig ur den tagelskjortan - ett litet och futtigt, det medger jag - var att skippa sociala medier. För mig är dom nämligen mest asociala. Så om någon vill träffa mig, ta en fika och prata en stund om Tolstojs Anna Karenina till exempel, så hör av er. Fast först stänger vi av mobilerna .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar