fredag 6 augusti 2010

Var fjärde amerikan fet

Läser i en intressant artikel i New York Times att mer än var fjärde amerikan nu är fet. Inte överviktig alltså utan FET. Med ett BMI över 30. Jag är inte förvånad. Snarare tror jag att siffran är i underkant. Redan 1977 när jag tog bilden ovan var jag fascinerad över det stora antalet riktigt STORA människor i USA. Jag reste med Greyhoundbuss från kust till kust och såg överallt mängder av riktigt feta människor.

Fast det är inte så konstigt. Förutom den dåliga maten, sockrad och industriproducerad av raffinerade och konstgjorda råvaror och som främst mindre lyckligt lottade i samhället sätter i sig, så rör inte folk på sig. Jag bodde hos vänliga människor i Ohio och skulle besöka deras dotters familj. Hon bodde i kvarteret bredvid i det lugna och ofarliga villaområdet, men vi åkte bil dit.

Dom allra fetaste finns i Mississippi där var tredje invånare har ett BMI på 30 eller mer. Inte konstigt att det främst är svarta och latinos som är värst drabbade. De är också mest arbetslösa, har sämst bostäder och är ofta socialt svårt utsatta med missbruk och kriminalitet.

Att fetman och dess följdsjukdomar brer ut sig över världen är ju old news, men inte desto mindre alarmerande. Enligt artikeln i NY Times ligger sjukdomskostnaderna i spåren av epidemin på ofattbara 147 miljarder dollar om året. Pengar som skulle kunna användas till bättre saker, tycker jag. Som bra mat till exempel.

Eftersom vi tar efter det mesta som kommer från USA kan man väl frukta att vi också kommer att bli lika feta här som där. Men jag tycker nog att det känns som att motkrafter är på väg. Visst, vi blir också fetare och sjukare. Men dom gamla dåliga råden om tallriksmodeller och att äta en viss mängd (HÖG!) kolhydrater vid varje måltid ifrågasätts allt mer. Kolhydrater blir socker i kroppen som göder fettet runt magen. Och julgrisen göddes alltid för att bli extra fet med potatisskulor och vetemjöl.

Vi som bor i storstan har goda alternativ till bilåkande och kan skaffa oss vardagsmotion utan alltför mycket ansträngning. Trappor och promenader är gratis. Och cyklande. Än så länge i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar