fredag 4 juni 2010

HCB

Vi är väl en och annan som gillar och låter oss inspireras av fotografen Henri Cartier-Bresson skulle jag tro. Jag var i New York i påskas, tyvärr en vecka för tidigt. För dagen efter min hemresa var det vernissage på MOMA av den största HCB-utställningen på decennier. Så det blev inga Cartier-Bressonbilder för mig då. Fast det gör det nu.

För med hjälp av eminenta Amazon.com har jag skickat efter utställningens katalog och den är värd varenda cent.

Förutom en massa bilder innehåller den mängder med information och text. Bland annat får jag veta, att anledningen till att HCB krävde att hela neget skulle kopieras med svart ram var, att han inte såg sina rullar på månader. De skickades på olika sätt och vägar över världen och hamnade så småningom hos någon bildredaktör som inte alltid var särskilt känslig med saxen. Så när Henri började bli känd och respekterad, sedan Magnum bildats, förbjöd han beskärningar och krävde att hela bilden skulle kopieras.

Katalogen innehåller också sidor med hans kontaktkartor Synnerligen intressant att få studera dem i närbild. Nästan som att snoka i hans byrålådor.

Att han bara skulle använt sin 50:a är också en sanning med modifikation. Under alla sina resor hade han alltid en 35:a och en 135:a och med sig och båda använde han för sina magasinsjobb. Och han plåtade också i färg.

Henri Cartier-Bresson, The Modern Century, heter den 375 sidor tjocka katalogen som även innehåller kartor och kronologiska förteckningar över alla hans resor runt världen, listor över alla tidningar och magasin han jobbade för samt specifiering av vilka jobb han gjorde för dem. Och en komplett bibliografi och filmografi. Detta utöver den fylligt detaljerade biografiska texten om HCB. Mycket matnyttigt för oss nördar alltså. Rekommenderas.

2 kommentarer:

  1. Hej Göran och tack för ännu ett bra blogginlägg!
    Det är lätt att fastna i myten HCB men precis som bilderna som du visar så följde han inte metoden Tri-X, Leica och 50 mm slaviskt utan valde andra vägar om så behövdes.

    Det hände även att HCB använde sig av en del andra kameror än Leica. Men det är inte kamerorna och tekniken utan bilderna som har gjort HCB stor! Hans förmåga att fånga "The Decisive Moment" är oöverträffad och oss emellan så tror jag inte att vi kommer att få uppleva en gatufotograf av HCB´s kaliber igen!
    //Chasid

    SvaraRadera
  2. Så sant. HCB regerar, som ungarna säger. För foto handlar ju bara om att se. Anders Petersen brukar hävda nåt i stil med att han inte bryr sig särskilt mycket om fotografi utan att det handlar om att se människor.
    Nåt han säkert lärde sig av sin mentor, Christer Strömholm. "Att vara där".
    Jag tror att det är viktigt att vara på sin vakt mot myterna. Att se och inspireras förstås, men inte låta sig styras av giganterna utan försöka vara sig själv.

    Jag brukar kalla mitt plåtande för strövarbilder snarare än gatufotografi. Just för att inte behöva iklä mig dogmer och normer utan bara se och upptäcka med samma glädje som ett växande barn. Vara en sann amatör, alltså.
    /Göran

    SvaraRadera