måndag 10 maj 2010

Var e' våren?

Varför är det så kallt? Varför uteblir värmen? Är det det där jävla Tjallafjallagökurets fel? Näe, säger dom som vet. Det är helt naturligt det som sker. Och för tjugo år sen snöade det på 17 maj. Minns det för att en mig bekant norrman återvände från Skansen med slak fana och snö i flinten.

Men på torsdag skiter jag i vilket. På torsdag sätter jag mig med familj och Stella på planet söderut. Till Mallis. Över helgen. Och fan ta alla vulkaner som sprätter aska i fel riktning så vi inte kommer iväg.

Visst har verkligheten blivit mer oförutsägbar. Inte av kylan men av verkligheten. Som den ändrat på sig. Blivit mera muskulös liksom. Spänner biceps på ett annat vis än förr. Med visst självförtroende. Vägrar spela andrafiolen längre kan tänka, naturen?

Och nu varnar dom i Italien för att alla vulkaners konung och mästare, Vesuvius, kan komma att vakna igen. När den dagen kommer ska världen få se på fan. Då blir Fjallatjatterjökul som en gammal Ronsontändare utan gas. Bara en liten fjärt i evigheten.

Jag har vandrat runt kratern på Vesuvius och det kändes som att tassa utanför en grizzlybjörns ide. Inte för att jag trodde att den skulle vakna och börja spotta just då, men för att man vet att björnen som slumrar sött där inne är den starkaste nalle som existerar.

Jag önskar på intet vis ett nytt Pompeji. Icke! Men om så sker vill jag vara med. Kolla på varje litet inslag och i direktsändning. Precis som jag vill få leva och uppleva Tors torn byggda vid nya Karolinska.

Då om inte förr kommer vår litenhet inför det verkligt stora att framstå som mycket tydlig.

2 kommentarer:

  1. Hej, kul att läsa en bra blogg av en lirare i min egen ålder,,,bästa hälsningar från Micke Berg.

    SvaraRadera
  2. Nu låter jag förstås som en rövslickare av värsta sorten, men jag har haft stor behållning av din blogg och dina bilder under lång tid. Keep it up!
    /Göran

    SvaraRadera