söndag 30 maj 2010

Precis när du trodde allt var över

Så börjar det om. Ägnade hela gårdagen åt letande i mina gamla bildarkiv och hittade en hel del som jag faktiskt aldrig visat förr. Många av bilderna är tagna på film, så kornet är autentiskt och inte tillagt i något program. Ungefär som knastret på en vinylskiva; det finns där för att det finns.

Jag har funderat lite över det här med bilder och formulerar det ungefär som så här: Att en bild är en bild är en bild. Med andra ord, WYSIWYG. Det du ser är vad du får. Det är ointressant vilket verktyg man använder för att ta bilden. Saknar intresse om den är manipulerad med eller inte, så länge det inte handlar om nyhetsbilder. Manipulation, eller som vi sa på min tid: mörkrumsarbete, har alltid förekommit. Man efterbelyste och pjattade. Tonade och använde sig av filter och olika hårdhetsgrader på pappret, blandade egna kemikalier och framkallare. Så allt magknip runt fixade bilder förstår jag bara inte.

Ta det för vad det är, detta. Bilderna kunde kallas för Resandes ensak. Eftersom dom är tagna nån annanstans. Och är mina val. Håll till godo!

Vid Gardasjön, Italien.

Cinque Terre, Italien.

Cinque Terre, Italien.

Brisbane, Australien.

Surfers Paradise, Australien.

Brisbane, Australien.

Las Palmas, Gran Canaria.

5th Avenue, New York City.

Istanbul, Turkiet.

Dubrovnik, Kroatien.

Berlin.

Hurghada, Egypten.

Barcelona.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar