lördag 8 maj 2010

Frihetens sista dagar

Redan när jag såg tornen rasa i direktsändning den 11 september 2001 tänkte jag att nu förändras allting. Ingenting kommer nånsin att bli som förut igen. Historien vände ett blad som inte gick att vända tillbaka.

Jag minns att VIKTIGA personer satt i TV-sofforna under den kvällen och kommenterade dom chockartade bilderna från New York och flera av dom hävdade att det inte alls behövde bli så att detta förändrade världen. Men dom hade fel. Världen förändrades. För alltid. Totalt. Och terroristerna vann.

När askan nu lägger skuggmoln över verkligheten, grekerna slåss på gatorna och börserna världen runt faller fritt, tänker jag att friheten som vi känt den och lärt oss älska är på utgående. Aldrig mer kommer vi att kunna ta den för självklar (vilket vi förstås inte kunnat tidigare heller egentligen). Att vakna om morronen, stiga ur sängen och ta för givet att jag också denna dag ska överleva. Få äta mig mätt, träffa mina kära och gå till mitt arbete är inte längre så säkert.

Det låter dystopiskt när man säger det, men jag tror inte att man behöver vara nån större pessimist för att se vartåt vi är på väg. Repression i säkerhetens namn har redan funnits i åratal och vi har vant oss vid att bli utochinvända på. Knappt har en kris lättat förrän nästa drar in som oväder i november. Vi har som tröst länge fått peka på vad vi vill ha för leksaker och dom som tagit på sig ansvaret att styra och ställa har levererat - antingen vi haft råd eller ej.

Priset för den omyndighetsuppgivelsen får vi betala nu. Allihop. Att grekerna är tvärförbannade är förståeligt. Det blir dom som fråntas det dom vant sig vid att betrakta som självklart. Men att vi också accepterar att snävas in och inte ens märker att det sker är tragiskt.

På alla områden beskärs den personliga friheten. Samtidigt upprätthålls illusionen av alla rättigheter vi har. Till ackompanjemang av pålagda skratt och hysteriskt underhållningstjatter invaggas vi i föreställningen att vi lever i den bästa och friaste av alla världar. Medan andra kraftsamlar runt omkring oss för att slita oss i stycken, ut ur drömmen the hard way.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar