torsdag 29 april 2010

En torsdagsmorgon i slutet av april

Vaknade tidigt av regnet. Tunga droppar föll mot balkongräcket; dlongk. dlongk, dlongk! Fan, tänkte jag, idag blir det nog bussen. Men så slutade regnet och jag kunde gå genom Hagaparken till Kungsholmstorg.

Vitsippor och vårlök brer ut mattor av pastell i parken och kungliga begravningsplatsens kulle är blå av scilla. Det ångade ur jorden och jag mötte knappt en själ vilket kändes skönt innan Odenplans yttersta dagars vansinne tog vid.

Jag var nog en av en pytteminimal minoritet på jordklotet som lyssnade på Ten Years After i lurarna denna sista apriltorsdagsmorgon 2010:



Gick och tänkte tillbaka på Valborg. Förr var det en viktig dag för varje liten grabb i Linköping. Majgubbar, cirkus Scott och bålet i Valla. Numera är hela livet en cirkus och gubbe kan jag vara själv. Undrar om jag borde skaffa mig en tweedkostym med väst och hatt och promenadkäpp och börja odla min farbroderlighet?

I kväll blir det en historisk kväll: första barnvakten åt Stella. Föräldrarna ska gå ut och äta på lokal och sen gå på bio. En stor dag i allas våra liv således. Rapport följer senare.

2 kommentarer:

  1. Stellas mormor29 april 2010 21:04

    Vad mysigt att få rå om henne en hel kväll.
    Men i morgon kväll får vi äntligen träffa lilla Stella.

    SvaraRadera
  2. Ha en riktigt skön helg allesammans och njut av varenda stund tillsammans med lilla Stella!
    /Göran

    SvaraRadera