måndag 29 mars 2010

Upp till kamp!

Saxat ur gårdagens Expressen, Marcus Birros krönika: "Men nu ska jag sluta mig inåt i stället. Jag ska bygga mig en stor och tung rustning. Jag ska krypa in i den där rustningen och aldrig mer visa en enda mänsklig känsla eftersom det, skrämmande nog, alltid är de mest mänskliga känslorna som triggar trollen på nätet och det är trollens rättigheter att få piska upp lite svaghet, som alltid försvaras."

Kanske kan det ändå komma nåt gott ur all uppmärksamhet om näthatet som hörts den senaste tiden. Även om jag tvivlar när jag läser kommentarer till vilken text som helst i någon av våra vanligaste tidningar.

Kanske är det dags att jaga ut dom i ljuset, trollen som Marcus Birro skriver om. Förvägra folk rätten till den anonymitet som nätet hittills erbjudit. Avkräva dom, inte bara namn utan även ett ansikte och en adress. Det är ju lätt fixat och skulle det kännas för svårt, så får dom väl hålla sina fula trutar då.

Linneas mamma berättade i TV igår, att både hon och dottern mordhotades dagen efter våldtäkten men att skolan ignorerade det när hon anmälde. Vilket visar att dumhet inte bara är nåt som hör omognad, ungdom och brist på erfarenhet till. Även skolchefer och rektorer kan sakna alla chips i påsen.

Men mot dumheten kämpar gudarna förgäves. Så låt oss införa ett personligt ansvar: Tvinga alla att stå för sina elakheter och stå upp och offentligt försöka försvara sina monster. Det avkräver vi ju ständigt våra politiker och så fort dom slinter kräver vi deras avgång.

För övrigt har jag inte träffat Stella på en dryg vecka nu. Hon är i Småland och söker sina rötter hos mormor och morfar. Hoppas påsken där blir glad och att solen kommer att skina över er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar