onsdag 24 mars 2010

Baksmälla?

Gudarna ska veta att jag inte är en person som gärna tar ordet kränkt i min mun. Annat än möjligen med en ironisk krökning på läpparna. Ändå är det just det ordet som flimrar till dagen efter attacken. Inte så att den skadade mig kroppsligen, men mitt inre fick sig en törn. Tilliten.

Att en vilt främmande människa kommer och dammar till en är i sig en lika oväntad som obehaglig upplevelse. Men att den bittra smaken ska stanna kvar i munnen gör mig betänksam. Och jag funderar över verkliga kränkningar: våldtäkt, rå misshandel, mord.

Idag ska jag se filmen Flickan från ovan som bygger på en roman av Alice Seldon. Hon blev våldtagen som 18-åring, en händelse som fått konsekvenser för hela hennes fortsatta liv. Hennes debutbok, Lucky, är memoarerna efter den kränkningen och Flickan ett vidare resultat av erfarenheterna. Ska bli mycket intressant att se. Särskilt som det är Peter Jackson som regisserat.

Idag står det i tidningen att 90 000 eller 28 procent unga mellan 18 och 29 år i Stockholms län mår psykiskt dåligt. Det är en alldeles obegripligt hög siffra. Var tredje person i den åldersgruppen man möter har alltså psykiska problem? Tillåt mig tvivla. Eller ska man ta det som intäkt för att vi så totalt har misslyckats med samhällsbygget? I så fall är det nog bara att ställa in sig på att få ta emot flera snytingar från folk man möter framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar