torsdag 11 mars 2010

Amaronebidraget

Varje gång jag ser folkhälsoministern lägga huvet på sned och acka bekymrat i TV, så osäkrar jag min revolver. För då vet jag att här handlar det om mina grundläggande fri- och rättigheter. Inte minst på alkoholens område. För är det inte om att få sälja vin över disk på någon av landets fåtal vingårdar, så är det om äldres rätt att dricka på hemmet.

Nu verkar det som att det senare, efter mycket möda och stor byxångest, i nåder ska bli tillåtet.

"Att ta sig ett litet glas till maten", som dom ansvarsfulla ansvariga uttrycker saken. För att ingen ska tro att här ska råsupas, kan tänka.

Jag hatar uttrycket "ett litet glas till maten". För ingen säger ingen har rätt att bestämma hur stort eller litet glas jag vill ha. Eller om jag behöver äta till det eller ej. För övrigt så är frågan om tillåtelse felformulerad. För vem har gett politiker och tjänstemän tillåtelse att bestämma över mina dryckesvanor? Jag dricker hur mycket eller hur lite jag själv vill. Avstår helt eller häver i mig flaskvis. Beslutet är mitt och bara mitt. Så kom inte duttandes med era små glas till maten!

Nu finns det invändningar av typen att "starka mediciner" motiverar avhållsamhet från alkohol. Att dom gamla annars ligger utslagna och utbombade i sina sängar. Och det stämmer säkert. Fast då borde man kanske ta sig en funderare över det förhållandet i stället. HUR MYCKET PILLER BÖR MAN KNAPRA EGENTLIGEN? Kanske är "ett litet glas vin" en bättre medicin för någon som statistiskt sett har det mesta bakom sig och inget annat trängtar än en liten gullkant på tillvaron under livets sista skälvande minuter?

Jag hoppas att vi, åtminstone när Stella uppnått vuxen ålder, ska ha nått insikten att människor är frigående varelser som varken vill sitta i bur med pinne eller hacka på varandra i flock. Och att staten i sin allomfattande godhet betalar ut ett månatligt Amaronebidrag till alla som med ålderns rätt behöver en riktig vård och kärleksfull omsorg på något hem. För i ett riktigt hem är det väl ändå jag själv som bestämmer och respekteras?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar